Традиційне (індивідуальне) навчання під кервіництвом наукового керівника (т.зв. модель “вчитель-учень”)
- Допуск до навчання згідно з порядком навчання в аспірантурі
Подальша інформація:
- http://www.study-guide-bw.com/research/step/index.html (Step-By-Step Guide to Applications: PhD courses)
- http://www.hochschulkompass.de
- http://www.forschungsportal.net
Міжнародні програми для аспірантів DAAD та DFG
- З 2001: спільна відповідальність програми “Аспірантура у ВНЗ Німеччини (PHD)”, змістове оформлення з боку DAAD
- Мета: втілення відповідних рекомендацій Наукової ради та Конференції ректорів вищої школи відносно реформи аспірантури
- Підвищення інтересу з боку іноземців та конкурентоспроможності аспірантури в Німеччині для висококваліфікованих науковців з Німеччини та з-за кордону (бажаний відсоток іноземців – 30%) завдяки краще структурованому та більш інтенсивному навчанню в аспірантурі
- Створення аспірантських програм міжнародного спрямування в найкращих дослідницьких центрах
- Обмеження строку навчання в аспірантурі та оптимальне наукове керівництво (з письмово укладеною відповідальністю ВНЗ за аспірантів)
- Зарахування міжнародних дипломів
- Можливість навчання англійською
- Підтримка міждисциплінарного діалогу
- Після чотирьох відбіркових турів залишилося загалом 50 міжнародних програм для аспірантів, які підтримуються
- Увага: під PHD мається на увазі програма підтримки ВНЗ як пошукачів, а не індивідуальні програми
Подальша інформація:
- Інформація для студентів та аспірантів: http://www.daad.de/ipp/de
- Інформація для викладачів ВНЗ: www.daad.de/hochschulen/internationalisierung/phd/05068.de.html
Центри підготовки аспірантів DFG
- Доповнення до традиційної форми індивідуального наукового керівництва:
Центри підготовки аспірантів (Graduiertenkollegs) обмежені за тривалістю та за тематикою заклади при ВНЗ для підтримки молоді, зацікавленої у науці, через залучення їх до досліджень (орієнтоване на дослідження поєднання досліджень та навчання) - Як правило, до центру підготовки аспірантів входять 10-15 викладачів ВНЗ та до 30 учасників, з яких 12-15 отримують стипендію DFG
- На сьогодні в Німеччині існує 297 центрів підготовки аспірантів, з них 28 є міжнародними (за станом на 2004 рік)
Подальша інформація: http://www.dfg.de/forschungsfoerderung/koordinierte_programme/ graduiertenkollegs/listen.html
Спеціальні дослідні відділи DFG
- Спеціальні дослідні відділи є створеними на тривалий час науковими закладами при ВНЗ, у яких науковці співпрацюють в рамках міждисциплінарної програми досліджень
- На сьогодні (01/2006) підтримуються 266 спеціальних дослідних відділів у загалом 57 ВНЗ
- В доповнення програми – так звані “групи молоді” у спеціальних дослідних відділах: дають можливість молодим діячам науки провести самостійні дослідження у обмежений проміжок часу (для підтримки необхідні видатні наукові якості)
Подальша інформація: http://www.dfg.de/forschungsfoerderung/koordinierte_programme/ sonderforschungsbereiche/liste/sfb_gesamt.html
Міжнародні дослідні школи ім. Макса Планка
- Центри для видатних діячів науки у певних інновативних та міждисциплінарних галузях науки (напр., нейромедицина, молекулярная биология, информатика)
- Аспірантські программі міжнародних дослідних школ ім. Макса Планка пропонують чудові можливості навчання та проведення досліджень для випускників, які цікавляться наукою, з Німеччини та з-за кордону
- Чітко визначені наукові завдання та робота над спільними темами сприяють тісній співпраці аспірантів у дослідницьких групах.
- Особливе значення покладається на міжнародну співпрацю (бажаний відсоток іноземців: 50%)
- На сьогодні в Німеччині існує 37 міжнародних дослідних школ ім. Макса Планка (за станом на 03/05)
Подальша інформація: http://www.mpg.de/instituteProjekteEinrichtungen/schoolauswahl/index.html
Аспірантські школи федеральних земель
- Північний Рейн-Вестфалія: з зимового семестра 2001/2002: 7 аспірантських шкіл
- Нижня Саксонія: 10 аспірантських шкіл (за станом на 01/2006)
- Баварія: створення 26 елітних навчальних програм, серед них 10 міжнародних аспірантських коледжів (за станом на 2006 рік)
- Подальша ініціатива федеральних земель: напр., Бремен, Аспірантська школа соціальних наук університету м. Бремен (з 2002)
- Мета: підтримка висококваліфікованих діячів науки з Німеччини та з-за кордону при оптимальних умовах, за англо-американським зразком
- Структурована післядипломна освіта в формі аспірантури (орієнтованої на дослідження), інтенсивне індивідуальне наукове керівництво над диссертацією, а також підготовка аспірантів до роботи в міждисциплінарних та міжнародних наукових проектах
- Як правило, міждисциплінарний взаємовплив багатьох факультетів
- Міжнародне спрямування (переважно англомовні програми)
- Аспірантські школи, на відміну від центрів підготовки аспірантів (які є тимчасовими закладами), мають бути складовою частиною університетів і, таким чином, постійно впливати на формування структури досліджень та викладання.
Подальша інформація:
- Північний Рейн-Вестфалія: http://www.mwf.nrw.de/Studieren_in_NRW/ graduate_deutsch/index.html
- Нижня Саксонія: http://www.mwk.niedersachsen.de/master/ 0,,C360851_N360253_L20_D0_I731,00.html
- Баварія: http://www.elitenetzwerk.bayern.de/
Мережа біологічних та медичних аспірантських програм
- Всенімецьке об´єднання більш ніж десяти міжнародних аспірантських програм біологічного та медичного спрямування
- Існує з 2002 року
- Представництво: на сьогодні – Медичний інститут м. Ганновер
- Обговорення фахової тематики
- Встановлення загальних стандартів (акредитація)
- Координація вступного процесу
- Організація семінарів “соціальних вмінь” („soft skill“) та інших семінарів
Подальша інформація: http://www99.mh-hannover.de/kliniken/immun/phd-net/
Подальша загальна інформація про проведення досліджень у Німеччині: www.daad.de/deutschland/forschung/04667.de.html