21 листопада 2014 р. в Інституті педагогіки Люблінського Католицького Університету імені Яна Павла ІІ відбувся семінар обміну досвідом на тему “Розвиток мовленнєвої і театральної активності у дітей в ДНЗ і початковій школі”. Це перший семінар з шостої едиції циклу семінарів, організатором яких є професор Христина Халас. Саме вона започаткувала цей вид наукової і практичної діяльності, який набув поширення і популярності серед польських колег, і не тільки. Окресливши тематику чотирьох семінарів, охарактеризувавши їх специфіку, організаторів і програму, вона представила учасників семінару, в якому беруть участь вихователі, вчителі, психологи, директори освітніх установ, науковці, аспіранти і студенти польських вишів. Семінар набув міжнародного характеру. Окрім нас, української групи, у ньому взяли участь Генеральний консул України у Словаччині Ольга Бенч, доцент кафедри педагогіки Ева Долинська та 10 студентів спеціальності “дошкільне виховання” Католицького університету в Ружомберку (Словаччина). Я разом з групою студентів нашого університету і доцентом Юрієм Калічаком також взяли участь у роботі семінару. Для мене – це друга зустріч на такому форумі з теоретиками і практиками. Загалом у семінарі взяло участь близько 300 осіб.
Учасників семінару привітала проректор з міжнародної співпраці Люблінського Католицького Університету імені Яна Павла ІІ професор Уршуля Папроцка-Пйотровска. У своєму виступі сконцентрувала увагу на нових вимогах у підготовці майбутніх педагогів до роботи з дітьми, на проблемах реорганізації дошкільної і початкової освіти, наголосила на проблемах організації навчального процесу в університеті, на навчанні закордонних студентів та ін. В учасників семінару виникло багато запитань до доповідача.
У виступі директора Інституту педагогіки професора Мар’яна Новак звернуто увагу на загальнолюдські цінності виховання, на стан теорії і практики виховання, а наскрізною була ідея формування особистості, розвиток активності і підготовка до життя у суспільстві, поєднання практики і теорії у цій складній ділянці суспільного життя.
Досить цікавими були виступи, тренінги, практичні заняття, які презентувалися на семінарі. Психолог, аспірантка цього ж університету Сильвія Гвяздовска-Станьчак висвітлила проблему “Креативність – наукове і практичне трактування”. Доповідач з допомогою мультимедійних засобів розкрила сутність поняття “креативність”, “творчість”, їх спільне і відмінне, навела цікаві приклади з власної діяльності і своїх колег.
Захоплюючим була презентація власного досвіду роботи доктора Марти Бук-Цегелки, вчителя-практика, ад’юнкта кафедри дидактики і шкільної освіти на тему «Розвиток мовленнєвої творчості у дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку”. Педагог використовувала активні форми, залучала учасників семінару до виконання мовленєво-творчизх завдань, прагнула розкрити різні варіанти розв’язання ситуацій. Цікавинкою була презентація “Книги пригод”, підготовлена батьками для дітей другого класу. Учасники семінару мали можливість побачити і почути окремі фрагменти, а також погортати її сторінки. Доповідач з великою любов’ю і приємністю поділилася своїм досвідом роботи, ілюструючи його фактами і фрагментами.
Вихователь Анна Бадора, аспірантка цієї ж кафедри, представила учасникам практичні заняття тему “Театр як середовище розвитку уяви і креативності дітей”, в якому брали участь польські, українські і словацькі студенти. Мені імпонувала організація і черговість їх проведення, оригінальність завдань, їхня послідовність, а також залучення значної групи студентів. Дуже добре, що студенти нашого університету змогли взяти участь у їх проведенні.
Згодом відбулася дискусія з різних проблем. Приємна, доброзичлива атмосфера, яку забезпечили організатори семінару, спонукала усіх, не дивлячись на вік, національну приналежність, віросповідання, до роздумів і розмови. Ніхто не поспішав, і ще довший час дискусія тривала у коридорах, на кафедрі. Учасники семінару мали можливість обмінятися адресами, познайомитися ближче, налагодити контакти та ін.
Для мене, сподіваюся, що і для наших студентів, це незабутні миті, цікаві зустрічі і розмови, ознайомлення з досвідом виховання дітей, який ніколи їм не завадить.
Ми щиро вдячні нашим партнерам з Польщі – професор Христині Халас за запрошення, організацію цікавої, насиченої програми семінару та багаторічну підтримку польсько-українських університетських відносин.
Марія Чепіль,
доктор педагогічних наук, професор,
зав. кафедри загальної педагогіки
та дошкільної освіти